loading...
تحلیل بازارهای مالی
مهران تکنیکال بازدید : 1588 چهارشنبه 17 دی 1393 نظرات (24)

 

وضعیت فعلی بازار نیاز به توضیحی نداره. شاخص کل، کف ساخته شده در تیرماه را شکسته و هر روز شاهد افت چند صد واحدی شاخص هستیم و ظاهراً ترمزی هم نداره.

اما اجازه بدید قیمت چند سهم را که در صنایع مختلف، جزو سهم های بزرگ هستند را نسبت به کف هایی که در تابستان ساختند بررسی کنیم.

 

فارس : 19 درصد زیر کف تابستان

فولاد : 12 درصد زیر کف تابستان

کچاد : 6 درصد زیر کف تابستان

کگل : 15 درصد زیر کف تابستان

تاپیکو : تقریباٌ قیمت کف تابستان

اخابر : قیمت فعلی با قیمت کف تابستان برابر است.

وبصادر : قیمت فعلی با قیمت کف تابستان برابر است.

وبملت : 11 درصد بیشتر از قیمت کف تابستان

خودرو : 15 درصد بالای کف قیمت تابستان

خساپا : 7 درصد بالای کف قیمت تابستان

وساخت : 46 درصد بالای کف قیمت تابستان

رمپنا : قیمت فعلی با کف تابستان برابر است

شاخص گروه دارویی : 10 درصد بالای کف تابستان

شاخص گروه غذایی : 15 درصد بالای کف تابستان

شاخص گروه سیمان : تقریباً برابر با کف تابستان

خوب ! نتیجه ای که میشه از اطلاعات بالا میشه گرفت اینه که از زمان کف های ساخته شده در تابستان،  گروههای فلزات، معادن و شیمیایی (بعضی از اونها) وضعیت بدی داشته اند

گروه بانک عمدتاً درجا زده اند و برخی مثل وبملت رشد هم داشته اند

گروه سیمان عمدتاً درجا زده اند.

گروههای خودرو، دارو ، غذایی و ساختمان رشد داشته اند.

پس در همین بازار خراب، گروههایی هم بوده اند که لا اقل وضعیت خرابی نداشته اند و در یک بازه چند ماهه، برایند مثبت داشته اند.

از طرف دیگه می بینید صنایعی افت کردند که هم به قیمت نفت (انرژی) وابسته اند و هم معروف به صنایع دلاری هستند و بر عکس صنایعی که افت قیمت نفت برای اونها بی ضرر هست، نظیر صنعت خودرو، ساختمان و ... در این مدت حتی رشد هم داشته اند.

بنابراین به جای افسوس خوردن و غر زدن، بگردید و سهم های خوب بازار را پیدا کنید و صنایعی را هم انتخاب کنید که افت قیمت نفت بر آنها اثر منفی نداره.

به عنوان مثال سهم وبملت را در نظر بگیرید. این سهم از 10 آذر تا به حال هیچ افتی نکرده در حالیکه شاخص کل در همین مدت هر روز منفی خورده.

این نکته کلیدی را هم در نظر داشته باشید که اگر روزی بازار صعودی بشه، بیشترین رشد را سهم هایی نمی کنند که بیشتر افت کرده اند، بلکه سهم هایی رشد خوب می کنند که در بازار منفی تونستند خودشون راحفظ کنند.

حالا شما دو راه دارید.

1- کلاً بازار بورس را ببوسید و بگذارید کنار و خلاص !

2- بگردید و صنایع و سهم های خوب را پیدا کنید و با رعایت مدیریت سرمایه وارد بشید. مسئولیتش را هم بپذیرید و غرغر هم نکنید.

 

صرف نظر از موارد فوق، قیمت بعضی سهم ها واقعاً جالب و قابل توجه هست. مثلاً فولاد دارای کمترین میزان P/E در تاریخ خودش هست. این سهم در سال 86 با سود 324 ریالی با قیمت حدود 190 تومان عرضه شده. در سال 88 با سود 223 ریالی، کف 150 تومن ساخته. در سال 91 در حالیکه به مجمع رفته و 30 تومن سود تقسیم کرده، بعد مجمع با سود 407 ریالی، کف 190 تومن ساخته و حالا در شرایطی که سود 50 تومنی اعلام کرده و در شش ماهه هم 30 تومن ساخته، 218 تومن قیمت داره!

از قرار معلوم قصد بازگشایی پالایشی ها را دارند و ارائه گزارشهای 8 ماهه در کدال هم به همین منظور هست. اگر این کار را بکنند خیلی خوبه. اگر قرار شاخص تا یک عدد مشخص افت بکنه، چه بهتر که به واسطه پالایشی های بسته این اتفاق بیفته تا اینکه سهم های خوب بازار قربانی بسته بودن پالایشی ها باشند.

 

لطفاً توجه کنید :

از امروز به بعد فقط نظراتی در وبلاگ منتشر می شوند که با نام کاربری ثبت شده در وبلاگ، ارسال شده باشند. لذا نظراتی که توسط نام کاربری اعضاء وبلاگ نوشته نشده باشند، منتشر نخواهند شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط علی سعیدی در تاریخ 1393/10/21 و 18:43 دقیقه ارسال شده است

آقا پوریا، در آخرین پاسخ به نظرات، فردا (دوشنبه) منظور بود یا فرداش (چهارشنبه) {فردای 23 دی}؟
ممنون
پاسخ : اصلاحش کردم ، منظور من دوشنبه بود . در بسیاری از سهمها علایم ورود به منطقه برگشت ( prz ) و آغاز نشکیل نیمه دوم صعودی الگوی هارمونیک هست ، مثلا در بعضی سهمهای گروه ساختمانی ، اما علائم آن در تایم فریم روزانه فقط هست و قوی نیست . / پوریا

این نظر توسط Farbod در تاریخ 1393/10/21 و 13:13 دقیقه ارسال شده است

جناب پوریا
امروز با اینکه شاخص ریزش داشت اما بنظر میاد بازار کمی حمایت شد و حمایت های بلند مدت خیلی از سهم ها نشکستند. اگر پی ای کل بازار رو ۵ در نظر بگیریم خیلی از سهم ها در این محدوده و حتی پایین تر دارند معامله میشن.سهمی مثل فارس و وپترو و یا خساپا دارای پی ای خیلی بالا هستند که باید اصلاح بشه اما وبصادر وبملت وساپا وصنا وبشهر دیگه جایی برای اصلاح نذاشتن. اگر امروز سهم ها قیمت اسمی خودشون و حمایت روانی ۱۰۰ تومن رو از دست میدادند دیگه تا چندین ماه خبری از صعود نبود. اما الان میشه به درجا زدن بازار و همچنین صعود منطقی امیدوار بود. در مورد ۲۳ دی هم مذاکرات این هفته شروع میشه و درصورت خبر های مثبت بازار بصورت هیجانی بالا میره و میتونه حتی دوباره به یک ماه قبل هم برسه اما بشرط اینکه توافق انجام بشه. فنر فشرده شده در بورس با یک حرکت میتونه توازن سرمایه رو بکل بهم بزنه و نقدینگی چند هزار میلیاردی رو دوباره به بورس برگردونه. هر نزولی صعودی داره و این خاصیت هر بازاریه.
پاسخ : البته 23 دی ماه را جناب مهران بر مبنای تجلیل زمانی داده بودند و به عنوان چارتیست ما کاری به مذاکرات و ... در درجه اول نداریم . / پوریا

این نظر توسط علی جاودانی در تاریخ 1393/10/21 و 13:04 دقیقه ارسال شده است

پوریا جان
در بورس برخی سهام را دارم که سهام بنیادی خوبی هستند ولی چیزی حدود 20% در ضرر هستم .( وبملت - وخارزم - بمپنا )
در صعود محدود اعلامی شما و با توجه به اینکه اکثر سهام که در زیر ارزش ذاتی خود هستن و با جو عمومی بازار بالا و پایین می شوند ، سهام موجود خودم رو تا پایان سال نگه دارم یا با مشاهده چه علایمی کلاً نقد شوم ؟
منظور انتهای این صعود محدود را چگونه باید بفهمم ؟سپاس .

پاسخ : هر سه سهمی که دارید سهمهای از نظر بنیادی ارزنده و خوبی هستند ، اما ماهیت سوال شما مشکل دارد . مثل این است که شخصی در یک جاده بین شهری پر دست انداز و پر از گردنه و پیج در پیچ در جال رانندگی است و بعد از شخصی دیگر بخواهد با مکالمه از طریق تلفن همراه او را در رانندگی راهنمائی کند . مطمئنا به نتیجه نخواهد رسید و احتمال تصادف یا گم کردن مسیر و ... را خواهد داشت .
من روی گروه توضیح می دم : گروه بانکی و گروه سرمایه گذاری و گروه نیروگاهی ( یعنی گروههای هر سه سهم شما ) فعلا حرید ندارند ، جون هر سه هنوز در تایم فریم بالا ( هفتگی ) نزولی هستند . فروش هم بستگی به قیمت خرید شما دارد . تکلیف این بازار در هغته آخر بهمن نهایتا باید مشخص شود ، دیگه این یستگی به شما دارد که در نوسان بالائی از بازار خارج شوید و یا صبر کنید . از طریق بررسی تایم فریم روزانه هم می توانید بررسی کنید که سهم کوتاه مدتی بالا می رود و یا در جا می زند و یا دوباره نزول می کند . / پوریا

این نظر توسط علی جاودانی در تاریخ 1393/10/21 و 12:08 دقیقه ارسال شده است

سلام پوریا جان
گاهی میشه آدم یه تحلیلی می کنه و سپس اونقدر اتفاقات مختلف می افته که آدم به تحلیلش شک می کنه و تحلیلش رو باطل شده در نظر می گیره و یه تحلیل دیگه می کنه ... ولی با مرور زمان میبینه اون تحلیل قبلیش درست بود ...
انشااله برگشت بازار از 23 دی را شاهد باشیم . ( طبق تحلیل زمانی قبلی شما )
پاسخ : 23 دی تحلیل بنده نبود و تحلیل مهران گرامی بود و درست هم هست ، در همین وضعیت تیره و تار منتظر یک نوسان احتمالی بالائی کوناه مدت در خیلی از سهمها باشید ، فردا روز مهمیه ، دقت کنید که نوشته ام کوتاه مدت و احتمالی . / پوریا

این نظر توسط shahabi در تاریخ 1393/10/20 و 22:00 دقیقه ارسال شده است

" در مورد دلار من همچنان روی حرف خودم هستم و انتظار یک اصلاح ملایم به سمت 3330 تومن تا حدود 23 بهمن را دارم."
من شاهد بودم که تعداد زیادی از پیش بینی های شما درست بوده ولی این دفعه واقعا باور کردنش برام سخته . من بر اساس تجربه و مقایسه قیمت ها میگم دلار باید برود بالا.
پاسخ : جناب شهابی ؛دو نکته :
- اگر به کار مهران اعتقاد دارید ، پس تردید شما مورد نداره ، اما اگر باور آن برای شما سخت است ، قطعا نظر شما بر مبنای تحلیل محکمی است و می توانید بر مبنای فکر خودتان عمل کنید .
- محدوده هفته آخر بهمن با مورد دیگری هم مطابقت دارد ، محدوده زمانی مهمی بر مبنای تحلیل زمانی برای بورس تهران و احتمالا اتمام کامل موج 4 .

جناب شهابی عزیز یک مورد را هم می خواستم یادآوری کنم ، "خطا " جزء اصلی هر حرکت و تصمیم انسانی است و در همه امور هست ، نه بنده و نه مهران گرامی ( که جدای از تعارف و هر چیز دیگه به دانش او اعتقاد راسخ دارم ) به دور از خطا نیستیم ، اما به اینکه ما " فعلا " در یک وبلاگ کوچک ارائه مطلب می کنیم نگاه نکنید ، هیچوقت یادم نمی ره که تحلیلی در برج 3 سال جاری گذاشتم و در اینجا عکس العمل کاربران بسیار نسبت به من بد بود و همان حرفهای احساسی و بدور از تحلیل در آن بود که تو بدی و برخوردت بد است و ... ! هفته بعد مطالب همان تحلیل را در مصاحبه ای مدیر یک کارگزاری در مصاحبه با سایت بورس نیوز به عنوان تحلیل شخصی خودش از شرایط بازار ارائه داده بود و حتی یک واو را هم جا نینداخته بود !
/ پوریا

این نظر توسط Farbod در تاریخ 1393/10/20 و 18:02 دقیقه ارسال شده است

سلام
اگر فردا به هر نحوي و هر عنواني بازار حمايت نشه و سهم هايي كه روي مرز رواني ١٠٠ تومن هستن حمايت نشن و بشكنند شاخص رو روي 60 هزار و حتي 55 هزار و حتي پايين تَر ميبينم.
فقط پالس مثبت از مذاكرات با أمريكا ميتونه بازار رو برگردونه. شايد أين قضيه جدي نباشه ولي متاسفانه بازار بورس خبر إز جنگ و خون ميده. اميدوارم فقط حدس باشه اما فقط در زمان جنگ اين ريزش معني ميده و لاغير. اگر جنگ بشه كلا فرقي نميكنه روي چي سرمايه گذاري كني چون بعد إز جنگ همه چي ميره بالا.
پاسخ : اتفاقا ای کاش حمایت نشه و حتی پالایشی ها هم سریعا باز بشه و بازار چهره واقعی خودش را بدون دستکاری نشون بده و بگذارند بر مبنای چرخه عرضه و تقاضا راه خود را ادامه بده . /پوریا

این نظر توسط در تاریخ 1393/10/20 و 16:04 دقیقه ارسال شده است

سلام شما فرمودید قیمت ازر به 3330 تا 23 بهمن میرسد لطفا تحلیل از روند نزولی قیمت ارز برای ما بگذارید

این نظر توسط رامیاد در تاریخ 1393/10/20 و 15:49 دقیقه ارسال شده است

با سلام
رانفور هم از اون دسته سهم هایی بود که افت زیادی نداشت . این سهم رو هم خوب میدونید برای میان مدت یا آنچنان جایی برای رشد نداره و اشباع شده .
ممنون

این نظر توسط bahrami در تاریخ 1393/10/20 و 15:39 دقیقه ارسال شده است

شاخص کل :
https://www.mql5.com/en/charts/2859990/6-w1-mofid-securities-co-temp-file-screenshot-30379-png
پاسخ : ما برای بورس با رهاورد نوین کار می کنیم ، در بین نرم افزارهای موجود دیتای آن قابل اعتماد تر است و در آن MA100 در تایم فریم هفتگی در همان محدوده عددی 66900 مورد نفوذ فرار گرفته ، شما از متا 5 ( نسخه مفید تریدر ) استفاده کرده اید که ظاهرا اطلاعات آن با رهاورد مغابرت دارد . در مورد آتی سکه هم همین مشکل هست و دیتای رهاورد دقیقتر و قابل استنادتر است . / پوریا

این نظر توسط سبحانی در تاریخ 1393/10/20 و 12:19 دقیقه ارسال شده است

با سلام خدمت اساتید محترم
به نظر میرسه که این وضعیت شاخص بیشتر تقصیر حقوقی ها باشه و از روی عمد این کار را میکنند تا سهامدارهای خرده پا از دور خارج بشند
به وضعیت خرید حقوقی ها در خریدهای امروز توجه کنید معمولاٌ تمام سهم های تاثیر گذار بیش از 70 درصد توسط حقوقی ها خریداری شده اند
نظر شما چیه؟
با تشکر
پاسخ : حقوقی روزها است که در حال خرید است ، البته موارد کار آماتوری هم در رفتار آنها دیده شد ، مثلا فارس را باید صبر می کردند که به گره برود و آن زمان از پائین آن را جمع می کردند . درصد مالکیت حقیقی در شناوری سهم در بسیاری از سهمها به حداقل ممکن رسیده و این مسیر هم فعلا ادامه دارد . به عبارتی با این روند ، اختیار حرکت بازار در آینده نزدیک کلا در دستان حقوقی قرار خواهد داشت/ پوریا


کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 501
  • کل نظرات : 7186
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 2484
  • آی پی امروز : 31
  • آی پی دیروز : 35
  • بازدید امروز : 36
  • باردید دیروز : 61
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 213
  • بازدید ماه : 3,363
  • بازدید سال : 43,114
  • بازدید کلی : 1,769,025
  • کدهای اختصاصی