loading...
تحلیل بازارهای مالی
مهران تکنیکال بازدید : 537 سه شنبه 11 مهر 1391 نظرات (8)

دیروز گفتم که تحلیل بی معنی شده. دلیلش اینه که نسبتهای فیبوناچی که ما برای مقاومت و حمایت استفاده می کنیم، به نسبتهای خیلی بالایی رسیده و به همین دلیل گفتم که وارد حباب شده. اما واقعیت اینه که قیمت به ۳۵۰۰ که پریشب گفتم (پریشب گفتم اگه بخواد بالاتر بره تا ۳۵۰۰ مقاومتی سر راهش نیست) رسید و واکنش نشون داد. در محدوده ۳۵۰۰ تا ۳۵۵۰ دو تا مقاومت داریم و مقاومت بعدی ۳۸۰۰ تومنه. نسبتهای بالای ۲۶۱.۸ ٪ به ندرت اتفاق میفتن. فعلاً پیش بینی ندارم و به ذکر مقاومتها اکتفا می کنم.

ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط مهدی ایرانی در تاریخ 1391/07/11 و 22:13 دقیقه ارسال شده است


به نظر من آنچه در حال رخداد است، در حقیقت تلاش برای حاکم کردن "شرایط جدید اقتصادی" بر کشور است که البته اجماعی بین مسئولین بر سر آن وجود ندارد و مشخص نیست از کجا مدیریت میشود. شرایطی که دلیل اتخاذ آن، به وضعیت قفل شده سیاست داخلی و خارجی کشور بر میگردد.

به دلیل اینکه امکان اتخاذ سیاستی شجاعانه در عرصه داخلی و نیز بین الملل، در بین مسئولان وجود ندارد، تنها یک گزینه پیش رو باقی میماند، و آن به تاخیر انداختن اتخاذ تصمیماتی است که تاثیر آن، غیر قابل پیشبینی و احتمالا غیر قابل کنترل خواهد بود.

لذا در صورتی که قرار نباشد گشایشی در سیاست داخلی و نیز خارجی کشور صورت بگیرد، انچه ناگزیر است، آماده سازی کشور برای ورود به شرایطی جدید است، شرایطی که با تعبیر هایی نظیر "شعب ابی طالب" و یا " اقتصاد مقاومتی" از آن نام برده میشود.

طبعا، در صورتی که آغاز اجرایی شدن چنین طرحهایی و جزییات در رسانه ها اعلام عمومی شود و اطلاع رسانی خاصی در باره حواشی و تاثیرات آن صورت گیرد، جامعه دچار التهاب خواهد شد و به احتمال زیاد اجرای چنین طرحهایی با واکنش و مقاومت و شکست روبرو خواهدشد. لذا، اینگونه است که بدون اینکه اطلاع رسانی مشخصی در این باره و آغاز عملیاتی شدن این طرحها صورت بگیرد، چنین طرحهایی وارد مرحله اجرایی میشوند.

طبعا، مساله اقتصاد عمده ترین مساله ملموس و تاثیر گذار بر کل جامعه است. و عمده مساله ای که اقتصاد کشور باید با آن به تعادل برسد، کاهش درامد ارزی کشور است. از طرفی، هیچ افق روشنی در ارتباط با زمان رفع تحریمها و یا گشایشی در کار کشور وجود ندارد. به همین دلیل، چاره ای نیست جز آنکه مصرف ارزی کشور، به حداقل ممکن برسد. کلمه جیره بندی، کاملا گویای مفهوم سیاستی که به ناچار باید اتخاذ شود، است.
در چنین شرایطی، ارز مرجع تنها به تامین اقلام اساسی، و تاحدی آنچه که برای حفظ اشتغال موجود در کشور لازم است، اختصاص خواهد یافت. و هیچ منبع ارزی، برای مواردی چون واردات اقلام غیر ضرور، مسافرتهای خارج کشور و ... در نظر گرفته نخواهد شد. همچنین در این شرایط، کسی از کشور انتظار توسعه بخشهای مختلف را ندارد، لذا چنین اموری توسعه ای که در شرایط عادی کشور در اولویت قرار دارند، در شرایط بحران از اولویت خارج میشوند.
لازمه اجرایی شدن مدیریت و کنترل و ردیابی ارز با این شرایط، عرضه ارز از تنها یک کانال به نام "اتاق ارز" است. قطعا مجریان این طرح میدانند که با اجرایی شدن این طرح، قیمت دلار بازار آزاد بالا خواهد رفت، و افزایش قیمت دلار از اهداف است. چرا؟ چون قیمت دلار باید آنقدر بالا برود تا واردات کالاهای غیر ضرور به صرفه نباشد و متوقف شود، سفر های خارجی به حداقل برسد، و نقدینگی موجود در کشور، قدرت خرید حجم زیاد ارز را نداشته باشد و لذا امکان نوسان ارز کاهش یابد..

مبتکران چنین طرحی امیدوارند که قیمت ارز آزاد در یک نرخی، با شرایط جدید به تعادل برسد. و بعد از اینکه به تعادل رسید، بنا دارند در آن قیمت، ارز را در همان حول و حوش قیمتی تثبیت کنند و از نوسان آن جلوگیری کنند. همزمان بر روی کاغذ به مواردی نظیر رونق تولید داخلی به دلیل گرانی ارز (عدم امکان فروش جنس خارجی) امید بسته اند. همچین امیدوارند که اثرات تورمی ناشی از افزایش قیمت ارز، به دلیل کاهش قدرت خرید و ایجاد رکود مهار شود..
مساله مهم دیگری که جز اهداف روی کاغذ است، آن است که وقتی دلار در قیمتهای بالا به تعادل رسید، به دلیل کاهش قدرت خرید، و به صزفه نبودن سفر خارجی، و واردات کالاهای غیر ضرور، بازار ارز آزاد کوچک شود (تقاضای ارز کاهش یابد). و در این شرایط بازار آزاد که بخش اعظم دلار مورد نیاز خود از مواردی نظیر قاچاق طلا، و یا خرید ارز از کشوهای همسایه و بازگشت ارزهای در اختیار مردم تامین میکند را بتوان با تزریق حداقل دلار کنترل کرد و آن را تثبیت کرد و از نوسان ارز جلوگیری کرد. لذا دلار حتما به بازار تزریق خواهد شد، اما وقتی این امر صورت خواهد گرفت که قیمت تعادلی در نرخ بالا رقم بخورد و تقریبا تثبیت شود. لذا، قحطی دلار نخواهد شد، دلار در بازار آزاد موجود خواهد بود، اما گران خواهد بود..
طبعا، قیمتی برای تعادل جدید ارز تخمین زده شده است. و مسئولان امید وارند که حتی اگر بازار تحت تاثیر هیجانات مدتی از آن قیمت عدول کرد، به مرور زمان قیمت به آن حد باز گردد..
از طرفی اینکه اتاق خود اقدام به خرید ارز نیز میکند، به این دلیل است که از ریزش ناگهانی ارز جلوگیری کند. به عبارتی اتاق بزرگترین خریدار و فروشنده ارز خواهد شد، و به این امید است که پس از به تعادل رسیدن نرخ دلار با شرایط جدید، تعیین کننده کف و سقف قیمت بازار باشد و دلار را در همان نرخ تثبیت کنند.

حال اینکه این تخمین آیا درست صورت گرفته، و ایا رفتار بازار و جامعه همانی خواهد بود که مجریان این طرح پیش بینی اش را کرده اند، و نهایتا اینکه آیا ظرفیت اجرای طرح "اقتصاد مقاومتی" در جامعه وجود دارد یا نه، و در این میان تکلیف راه حل های روشنی که در مورد حل مشکلات کشور وجود دارد اما میلی به اجرای آنها نیست چه میشود، امری است که گذشت زمان نشان خواهد داد.

با سپاس.

این نظر توسط باهوش در تاریخ 1391/07/11 و 15:06 دقیقه ارسال شده است

مهران عزیز بنده از خیلی وقت پیشها گفته بودم که در اقتصاد هردمبیل ایران تحلیل بی معنی است ولی جنابعالی و دیگر دوستان عزیز گوش ندادید.خوشحالم که بالاخره متوجه شدید که در ایران تحلیل معنی نداردشکلک
پاسخ : باهوش جان من نگفتم تحلیل تکنیکال کلاً بی معنی است . گفتم در شرایط فعلی ( دو سه روز اخیر) بی معنی شده و تا بازگشت به حالت نرمال صبر می کنیم. آدمی به باهوشی شما باید فرق این دو تا را متوجه بشه. اصلاً آدمی به باهوشی شما چرا وقت خودشو در وبلاگی که بهش اعتقاد نداره، تلف می کنه؟!!

این نظر توسط رضا در تاریخ 1391/07/11 و 14:34 دقیقه ارسال شده است

آقا مهران سلام من به نصایح شما گوش ندادم و در دام حباب افتادم 3650 خریدم الان شده 3250 کلی ضرر کردم لطفا راهنمایی کنید با تشکر.
پاسخ : آخر وقت که مثبت شده.

این نظر توسط Radin در تاریخ 1391/07/11 و 13:59 دقیقه ارسال شده است

مهران جان امروز به 3800 هم خورد برگشت که من 3760 فروختم اما الان به شدت داره میریزه و الانم 3300

این نظر توسط حسین در تاریخ 1391/07/11 و 11:25 دقیقه ارسال شده است

سلام متاسفم که پول کشورم بی ارزشترین پول دنیا شده اما با سود 2 دلار برای هر بشکه نفت متاسفانه بازار تعادلی دلار کمتر از 70000 ریال نخواهد بود و دستیابی به این رقم تا پایان مهر دور از انتظار نیستشکلکشکلک

این نظر توسط علی در تاریخ 1391/07/11 و 11:22 دقیقه ارسال شده است

آقا مهران عزیز
خواهش می کنم نظر خود را به صورت صریح بفرمائید.
آیا به نظر شما بنده در این اوضاع سرمایه خود را تبدیل به دلار بنمایم یا خیر؟
تصمیم گیری در این مورد به عهده خود بنده است. بنده فقط نظر علمی شما را می خواهم.
آیا تا پایان سال مقاومت در 4000-5000 خواهد بود؟
ضمنا به نظر شما دلار خریداری نمایم یا پوند؟

این نظر توسط علی در تاریخ 1391/07/11 و 10:59 دقیقه ارسال شده است

سلام آقا مهران
بنده دقیقا شرایط پریسا خانم رو دارم. و دقیقا 20 تا سرمایه دارم و نمی خوام فردا اگه قرار شد برم خارج از کشور ادامه تحصیل بدم ارزشش 20% دلار هم نباشه.
خواهش بنده نیز این است که در صورتی که زمان خرید مشخص شد آن را اطلاع دهید. بی نهایت ممنون.

اما نظر من: 1- با توجه به احتمال ایجاد قانون منع خرید و فروش ارز و 2- تحریمهای بیشتر و 3- نبود ذخیره ارزی، به طور میانگین قیمت دلار تا پایان سال 4500 خواهد بود.
اما به نظر تا پایان هفته صعود ادامه خواهد داشت و در پایان هفته فت دلار نهایتا تا 2800-3000 باشه و دوباره صعود خواهد کرد.


نظرات برای این پست غیر فعال میباشد .
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 501
  • کل نظرات : 7186
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 2484
  • آی پی امروز : 23
  • آی پی دیروز : 56
  • بازدید امروز : 60
  • باردید دیروز : 192
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 60
  • بازدید ماه : 5,987
  • بازدید سال : 45,738
  • بازدید کلی : 1,771,649
  • کدهای اختصاصی